Word Coöperatieve Ondernemer voor de Klas!

Oproep: Word Coöperatieve Ondernemer voor de Klas!

Coopkracht wil in samenwerking met Cera werk maken van een aanbod “coöperatieve ondernemers voor de klas”. Daarvoor hebben we jouw hulp nodig! We roepen dan ook al onze leden op om ons te ondersteunen en zich op te geven als gastspreker voor de verschillende Youth4Coop activiteiten. Schrijf je vandaag nog in als Coöperatieve Ondernemer voor de Klas !

Inspiratienota: Coöperatief ondernemen in het onderwijs en jeugdwerklandschap in Vlaanderen en Brussel

Een nieuwe generatie jongeren verovert de arbeidsmarkt en de samenleving; ook wel beter gekend als de Millennials (geboren tussen 1982 en 2001) en Generatie Z (geboren sinds 1992). De jongeren zijn ondernemend, flexibel en creatief. Ze streven naar een betere balans tussen werk en privé. Persoonlijke ontwikkeling, een participatieve bedrijfscultuur en technologie zijn belangrijker dan ooit. In deze Nota kom je meer te weten over deze generatie jongeren en welke concrete kansen en initiatieven er zijn om coöperatief ondernemen sterker te integreren in het onderwijs en jeugdwerk.

Youth4Coop Resultaten 2017 en Actieplan 2018

In mei 2015 startte Coopkracht het jongerenplatform – Youth4Coop – op. Youth4Coop is een lerend netwerk dat jongeren en coöperaties met elkaar in contact brengt. Na drie jaar had Youth4Coop 410 jongeren en 34 leerkrachten met 27 getuigenissen en 554 jongeren met online leermateriaal bereikt. Lees hier meer over de resultaten tot en met 2017 en onze acties voor 2018. Bekijk hier het overzicht.

Enkele getuigenissen van geëngageerde Coöperatieve ondernemers voor de klas

“De coöperatie is een ondernemingsvorm die jongeren die een meerwaarde in hun job zoeken zeker kan aanspreken. Door de getuigenis kunnen we de gedrevenheid die eigen is aan coöperaties overbrengen om mensen met een missie attent te maken op deze ondernemingsvorm. Voor coöperaties geldt “gekend is bemind”. Tip: Gewoon doen, het lijkt een opdracht maar de beloning ligt in de feedback van de doelgroep.”  Filip Fontaine, directeur BelOrta cvba
"Alhoewel ik zelf een bedrijfsopleiding heb genoten, kwam het coöperatief ondernemen niet aan bod. Door zelf voor de klas te staan, je eigen enthousiasme voor de coöperatieve waarden over te brengen, vergroot je de kennis bij jongeren over wat reilt en zeilt in het economisch leven. Zij zetten binnenkort zelf hun eerste stappen in de arbeidsmarkt. En, wie weet, maken we hen wel warm voor een loopbaan in een coöperatieve onderneming."  Ilse Fannes, directeur Bike&Co cvba-so
“We vinden het belangrijk om jonge mensen te inspireren door het brengen van een persoonlijke getuigenis waarin ze zichzelf zouden kunnen herkennen. We willen op die manier vaste clichés doorprikken die er leven rond ondernemerschap, en hen te laten kennismaken met coöperatief ondernemerschap. Door je kwetsbaar op te stellen, raken jongeren geboeid en voelen ze de authenticiteit in je verhaal. Hierdoor ontstaat er interactie, échte wederzijdse verbinding en dialoog.” Steven Pauwels, Choco cvba
“Coöperaties hanteren een andere logica dan meer klassieke bedrijven. Het doel staat centraal i.p.v. winstmaximalisatie. Je merkt dat leerlingen hiermee niet vertrouwd zijn. Maar op een bepaald moment valt de frank, beginnen hun ogen te fonkelen en weet je waarom je het doet! Als elke coöperatie 1 les per jaar kan verzorgen, kunnen we al heel wat meer diversiteit brengen in de ondernemers voor de klas.” Trees Vandenbulcke, adviseur coöperatief ondernemen Cera cvba.
.....

“Wat, een onderneming waar de klanten, burgers, werkers of leveranciers de aandeelhouders zijn, bestaat dat?” Het coöperatieve ondernemingsmodel is uniek, maar ook onbekend. Laat dit nu net twee geweldige invalshoeken zijn om een jong, al dan niet ondernemend publiek, aan te spreken. Spreken voor Bizzidee of Ondernemers voor de klas geeft dan ook heel veel voldoening. En energie, als je luistert naar hun vragen en ideeën. Dat moet je gewoon eens zelf ervaren!" Hannes Hollebecq, adviseur coöperatief ondernemen Cera cvba

 

...