Nieuw lid: Mr. Manchette

Mr. Manchette brengt kwalitatieve mannenhemden om de markt. Van stof tot werk, van productie tot verkoop. Onze liefde voor mens en milieu zit verweven in onze hele collectie en in ons beleid. We gebruiken enkel biologische katoen, vrij van pesticides en schadelijke chemicaliën en zowel de stoffen als de hemden worden geproduceerd onder goede werkomstandigheden. Met onze hemden willen we mensen op ongedwongen wijze overtuigen de stap te zetten naar eerlijke en ecologische mode.

Interview met An Boone, oprichtster en zaakvoerder

Wat maakt jullie anders dan andere bedrijven actief?

Mr. Manchette heeft eigenlijk een dubbele pioniersrol. Enerzijds zijn we het eerste Belgische hemdenmerk dat eerlijke en ecologische mode naar de traditionele retail brengt, anderzijds zijn we het eerste Belgische modemerk dat de hele keten wil betrekken via een coöperatieve structuur.

Waarom heeft Mr. Manchette gekozen voor het coöperatieve vennootschapsstatuut?

Een coöperatieve vennootschap past het best bij onze missie en dat wilden we verder vertalen in ons beleid. We willen mensen op ongedwongen wijze overtuigen open te staan voor eerlijke en ecologische mode. We doen dit door kwalitatieve mannenhemden naar de traditionele retail te brengen. Vaak zijn we daar het enige merk dat ecologisch en eerlijk is. Via die weg willen we zowel consumenten, winkeliers en leveranciers de stap laten zetten naar meer eerlijke en ecologische mode. Om dit te doen willen we samenwerken met de verschillende schakels in de keten en we willen hen echt deel laten uitmaken van het merk Mr. Manchette. We geloven dat we dit het best kunnen via een coöperatieve vennootschap omdat die missie daar het best in verankerd zit.

Welke uitdagingen kom je tegen in de praktijk?

Het is een bijna dagelijkse zoektocht om leveranciers te vinden die willen meestappen in ons verhaal, in het bijzonder om mooie, kwalitatieve stoffen te vinden die ecologisch (biologisch katoen of tencel) en eerlijk (goede arbeidsomstandigheden) zijn. Al te vaak is het biologisch, eerlijk assortiment heel beperkt  en weinig geschikt voor stijlvolle hemden die ook origineel zijn. We werken zoveel mogelijk samen met leveranciers in Portugal omdat daar ook onze hemden geproduceerd worden.

Heel veel winkeliers houden vast aan hun bestaande merken en staan ze weinig open voor nieuwe, startende merken. Velen geloven ergens wel dat het anders zou moeten, maar zolang de vraag er niet is bij hun klanten durven ze de stap niet te zetten. Wij willen net door onze hemden de vraag helpen creëren.

Bij de opstart van de coöperatie merk ik dat heel weinig mensen onze keuze voor een coöperatieve vennootschapsvorm begrijpen. Zelfs de medewerkers van de notaris moesten we overtuigen waarom we hiervoor kiezen.

Welke tips heb je voor startende coöperatieve ondernemers?

Een goede begeleiding bij het opstellen van de statuten is echt wel een must.
Bij ons valt de opstart van de coöperatie ook samen met een crowdfunding wat alles behalve evident is. Via de nieuwe wetgeving word je daar bijna toe verplicht. Je opstartkapitaal is je financieringsnood voor de eerste 3 jaren. Je kan echter nog geen geld ophalen bij investeerders of (sociale) financieringsinstellingen zolang je niet opgericht bent.

Wat is jullie ultieme droom?

Dat Mr. Manchette een gevestigde waarde wordt in het Benelux kledingaanbod en dat we zo kunnen helpen om de mode eerlijker en ecologischer te maken. Daarnaast dromen we ervan dat in onze coöperatie echt alle schakels in de keten vertegenwoordigd zullen zijn.